Fat over lean

Laatste reactie 18/07/2019 11:45 door Franc
· Markeren als ongelezen
Danny Buchmeyer 4 jaar geleden geplaatst

Een vraagje, Ik gebruik vaak liquid white en clear als ik begin te schilderen maar ik doe niet altijd de Bob ross stijl, dus het komt vaak voor dat ik mijn werk niet op een dag af krijg. Ik laat de verf dan meestal zeker een week drogen en nu komt het, als ik dan weer begin doe ik liquid clear over mijn gedroogd werk en begin dan weer. Kan ik op die manier ook meerdere lagen aanbrengen dus weer laten drogen en dan weer liquid clear. Ik heb gehoord dat je in plaats van liquid clear/white lijnzaadolie gebruiken, klopt dat? Als iemand misschien een ander goed medium wert hoor ik het ook graag.

De grote vraag is kan je op deze manier de techniek fat over lean eenvoudiger maken of is het hetzelfde.

Als iemand nog tips heeft om fat over lean te vereenvoudigen met een soort medium??

Aub help mij hiermee

Gr, Danny

Frans van Oostveen 4 jaar geleden geplaatst

Waar het om gaat is dat uiteindelijk het vetgehalte toeneemt van onder naar boven. De crux is de droogtijd. Hoe minder vet hoe gemakkelijker het droogt. De verf droogt dus boven later dan onder. Als een laag boven eerder droogt zal deze bij drogen van de onderlaag gaan barsten. Dat betekent dus dat bij jouw methode de bovenste laag van de vorige keer eerder droog moet zijn dan de laag waarmee je opnieuw begint. De droogtijd hangt ook af van de dikte van de laag. Vergis je niet, olieverf heeft een lange droogtijd, veel langer dan een week. Als trucje kun je de olieverf mengen met een sneldrogend medium als je daar nog overheen gaat schilderen, dat bekort de wachttijd, maar hoe lang je dan moet wachten durf ik niet te zeggen.

Jan Schipper 4 jaar geleden geplaatst

Je kunt natuurlijk de droogtijd aanzienlijk versnellen door kobalt siccatief te gebruiken. gr Jan

Jan Schipper 4 jaar geleden geplaatst

Hoi Danny,waarom zou je elke keer die liguid white gebruiken op een gedroogd gedeelte. Even als voorbeeld: Je wilt een boom schilderen,je hebt de contouren van de boom er op gezet met verschillende schaduw kleuren,en dan laat je het drogen. Na een week wil je die boom afschilderen,en ga je weer die boom insmeren met ligiud white,zo begrijp ik jou verhaal. Het is totaal overbodig om dat opnieuw in te smeren. Wil je alleen wit gebruiken in je schilderij,houd er dan rekening mee dat het wel weken kan duren voor dat het begint te drogen,wil je het snel laten drogen doe dan een druppel kobalt siccatief is paars van kleur in het wit mengen en met 2 dagen is het droog.Ik raad je aan als je water gaat schilderen,werk dit wel in èèn keer af in nat in nat,anders vloeien de schaduw kleuren niet in elkaar. Je had het ook over lijnzaadolie,je zou een druppel in je verf kunnen vermengen,maar is alleen om je verf soepeler (smeerbaar )te maken. Danny ik hoop dat je er wat mee kan doen, wil je meer weten,vraag het gerust. Verder wens ik je veel schilder plezier. Gr Jan

reactie op @janschipper:
Danny Buchmeyer

Hallo Jan, Bedankt voor het antwoord, ik gebruik liquid white in het begin als bv. De boom erop staat of huis dan laat ik het wel eens drogen ongeveer 7 tot 10 dagen en dan smeer ik er wel eens met een penseel/kwast liquid clear over en ga er dan met een stuk keukenrol over heen zodat de ondergrond niet te vet is, daarna ga ik dan met verf aan het straight Out of THE tube. Mijn vraag is dan kan dit of gaat die laag dan scheuren, omdat ik op you tube gezien heb bij sommige als die het hebben over fat over lean rulle en dat de ene zegt dat die het met medium lijnzaadolie ook op een gedroogde geverfde laag smeert en de andere zegt dat je iedere nieuwere laag vetter moet maken dus steeds meer olie/medium bij de verf op het pallet moet mengen. Ook heb ik gehoord dat indien de eerste laag dun is aangebracht dat de volgende lagen gewoon techtstreeks uit de tube kunnen worden aangebracht. Dus ik weet het echt niet meer, ik begon met wet on wet (Bob ross/Jason bowen en Kevin Hill ) stijl maar ik zoek toch iets meer dan die stijl het geeft mij niet genoeg voldoening en ik merk bij mijzelf tenminste dat ik met wet on wet niet altijd het gewenste effect/doel behaal omdat de verf teveel met elkaar mengt. Ik hebber geen probleem mee om af en toe een week de verf toelaten drogen, vaak werk ik zeg maar een stuk bij aan de rechtse kant van het canvas en danga ik de dag erop naar het midden of links enz,, Ik dacht ik doe er dan liquid clear over op het bepaalde stuk zodat het fijner te verwerken is en ik hoop(te) dan ook meteen op diemanier dat de nieuwe laag vet genoeg zou zijn om verrimpelen/scheuren te voorkomen. Klopt dat of zit ik er helemaal naast?

Hoop dat ik het op deze manier beter heb onderbouwd en ik hoop dat jij mij verder kunt helpen

Alvast bedankt, Danny


4 jaar geleden

Beantwoorden

Jan Schipper

Hoi Danny,ik schilder al heel lang,maar heb nog nooit meegemaakt dat er scheurtjes in mijn verf zijn gekomen,het is bij mij geen enkel probleem om de volgende laag zonder die liguid white aan te brengen. Je kunt bij de action kleine doekjes kopen voor heel weinig geld,daar kun je verschillende methodes op uitproberen,en zie je voor jezelf het gewenste resultaat. Als je goed voorbehandeld linnen gebruikt,dan kun je die liguid white wel gebruiken,net wat je zelf al schreef en dan met keukenrol uitvrijven,het enige voordeel is,je verf smeert soepeler uit. Ik ben eens aan het zoeken voor jou geweest,op You tube heb ik een fijn schilder gevonden zijn naam is Michael James Smith art,er staan verschillende werken van hem daar op,is een heel leuk voorbeeld voor jou,en ook hoe hij zijn schilderij opbouwd,leuk om te zien. En ook hij gebruikt geen liguid white naar mijn weten. Ik hoop dat ik je een beetje hebt kunnen helpen. Mvg Jan


4 jaar geleden

Beantwoorden

Danny Buchmeyer

Bedankt Jan, Dus de regel fat over lean wet on dry schilderen hoef ik dus niet iedere keer steeds meer olie toe te voegen. Ik heb op YouTube Michael James ook al vaker bekeken wat kan die man realistisch schilderen, hij gebruikt meestal acryl voor in te blocken de eerste laag.

Wederom bedankt voor de snelle reactie ik waardeer het zeer. Mvg, Danny


4 jaar geleden

Beantwoorden

Franc Woldhek Hallo,
Bob Ross was een leerling van Bill Alexander.
Bill gaat in zijn methode verder dan Bob Ross.
Misschien moet je eens kijken op de website.
Www. Alexanderart.com . Ik garandeer je dat je daar heel verbaasd van zult worden zeker voor wat betreft de claims die door Bob Ross inc. worden gelegd.
Alhoewel ikzelf CRI Ross landscape en flowers ben sinds 2003 leer ik via Bill Alexander elke keer weer bij.
Groet,
Franc

2 jaar geleden

Beantwoorden


toon 3 overige reactie(s)
Alex Mooyman 4 jaar geleden geplaatst

Hoi Danny,

Zolang je dun schildert hoef je je helemaal geen zorgen te maken over het vet over mager principe. Je kunt dat dus geheel achterwege laten. Dat wordt pas belangrijk als je in dikkere lagen werkt.

Na droging een nieuwe transparante glij-laag  opbrengen is alleen nodig als je graag nat in nat verder wil kunnen werken.. Je kunt ook kiezen om nat over droog verder te werken.

Als je nat in nat werkt moet je opletten dat je de kleuren niet te vaak door elkaar heen strijkt want anders gaat er veel van het effect weg. Gebruik eventueel kwasten met zachtere haren en verdun je verf niet te veel. Nat in nat schilderen is vooral prettig als je bijvoorbeeld luchten en water schildert. Situaties waar je kleuren goed in elkaar wil laten vloeien.

Je kunt ook kiezen om nat over droog verder te werken. De verf zal dan wat stroever zijn, wat soms een voordeel kan hebben. Wil je dat de verf wat minder stroef werkt, dan kun je gewoon verdunnen met terpentine met eventueel een heel klein beetje olie of schildersmedium.

Wil je toch meer weten over het vet over  mager principe, klik dan even hierop: http://schilderenmetolieverf.nl/schildertechnieken/essentiele-schildertechnieken/vet-over-mager-schilderen-2/

reactie op @alexmooyman:
Danny Buchmeyer

Bedankt nu is het helemaal duidelijk Gr, Danny


4 jaar geleden

Beantwoorden

rob marttin 3 jaar geleden geplaatst
nooit verdunnen met terpentine! is om je penselen/kwasten schoon te maken.
wat je kunt doen om van mager naar vet te gaan: terpentijn(!!!) mengen met lijnolie, bv.:
heel mager terpentijn 80% lijnolie 20%
mager 70 - 30
enz. tot vet
20 - 80

zelf heb ik pipetflesjes met de verschillende mengsels, zodat ik naar wens druppeltjes op mijn palet kan doen.
het is uitproberen wat je zelf fijn werken vindt en hoeveel lagen je aanbrengt.

eventueel de laatste laag met druppels standolie mengen voor een glanzend en vol resultaat


Alex Mooyman 3 jaar geleden geplaatst
Hallo Rob, Nooit verdunnen met terpentine heb ik nog nooit van gehoord, waarom vind je dat?
Terpentijn kun je gebruiken in plaats van terpentine, maar terpentijn ruikt enorm pittig, daar kan lang niet iedereen tegen, Zeker niet als je in je eigen huis schildert.
Verdunnen met terpentine maakt je verf minder vet. Zeker voor een eerste laag, maak je daarmee een mooie hechtlaag voor volgende lagen.
Ik ben daarom benieuwd waarom jij alleen terpentijn geschikt vindt.
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 18 August 2017 om 23:56