hoe craquele weg te werken of proces te stoppen

Laatste reactie 28/02/2020 14:43 door Trudie
· Markeren als ongelezen
Trudie Noordermeer 2 jaar geleden geplaatst
Beste Alex,

Ik heb onlangs jouw cursus gekocht 'kleuren mengen', waarvoor dank.
Het is zoals je zegt idd een zeer makkelijk systeem en eenmaal opgezet mooi om te bewaren en er naar terug te grijpen.

Ik heb een specifieke vraag over een schilderij van mij. Deze heb ik vorig jaar maart gemaakt in 5 a 6 weken tijd. Ik deed mee aan 'Rembrandt als inspiratie' van het Rijksmuseum. Vandaar dat ik het in deze korte tijd maakte.

Het doek is - niet lang daarna - verkocht en is jammer genoeg op twee plekken gaan craqueleren. Heel lichtjes gelukkig, maar wel vervelend voor de klant. Ik wil kijken of ik dit kan repareren of het proces kan stopzetten door evt. te lakken?. We zijn een jaar verder zeg maar van het maakproces.

Mijn vraag aan jou is:
- kan ik het herstellen?
- of is het slimmer het craquele proces te stoppen?

Ik heb mijn stappen in het schilderproces op papier gezet en heb het volgende gedaan.

- Het doek is van Artisan, middelfijn geweven en driemaal gesso.

Opzet
de opzet heb ik met een grote zachte kwast gedaan met veel zinkwit, van te voren gemengd met een beetje raw umber (watermixable olieverf Artisan, laten drogen
- daar overheen nog een laag zinkwit van te voren gemengd met weinig gele oker. Laten drogen.

Schilderij zelf

Mijn werkwijze
Begonnen met gebouwen links op het doek te zetten. Ik doe dat met een plamuurmes, redelijk dik. De gebouwen worden eerst plat neergezet. Op het eind (als ook de lucht naar mijn zin is, maak ik de gebouwen) drie-dimensionaal). Ik gebruik dan wel een kwast of de zijkant van het plamuurmes om strepen te trekken. Ramen in de gebouwen of effecten maak ik door met het plamuurmes soms verf weg te halen of er een andere kleur in te werken. Ook door krassen en het stempelen van strepen met het plamuurmes.

- Het rode gebouw is opgezet met deels Vermiljoen, Cobra Artist 311, en deels zinkwit (zie foto. Laten drogen en daarna het vermiljoen uitgebreid. Daarna met een glacis en zeer weinig karmijnrood (Cobra Artist 403) erover heen. Ik heb hierbij een te dikke laag glacis gebruikt (of te veel lagen over elkaar? of te snel na elkaar?, ik vraag dit omdat er een soort gelei druppeltjes op het werk verscheen en dat heb ik weggeveegd met plamuurmes en/of doek, maar ik denk ook met terpentine (wattenstaafjes gebruikt). Het rode gebouw heeft daarna een schaduw gekregen van karmijnrood met zwart (ivoorzwart), ramen zachtroze gemaakt. Daarna toch een zwaardere schaduw erover gemaakt van karmijnrood met van Dijk bruin (Cobra study 403). Glacis steeds met een kwastje aangebracht.

Daar waar het doek is gaan craqueleren, heb ik ook gewerkt met terpentine vermoed ik. Echter dat heb ik op meerdere plekken van het doek gedaan en daar craqueleert het niet.

Al met al is het werk in 5 a 6 weken gemaakt, dit in verband met een tijdsdruk, omdat ik meedeed met de oproep van het Rijksmuseum om een werk te maken, geïnspireerd op Rembrandt. Vandaar de naam :-)).

Ik hoop dat ik zo duidelijk ben geweest. Met een volgende mail stuur ik je nog wat foto's van het proces.

Voor zover, alvast hartelijk dank voor de moeite. Mocht het te ingewikkeld zijn, en voor jou zo niet te beantwoorden dan hoor ik het ook graag.

Met vriendelijke groeten,
Trudie Noordermeer
www.trudienoordermeer.exto.nl
Alex Mooyman 2 jaar geleden geplaatst
Hoi Trudie,

watervermengbare olieverf lijkt mij een iets ingewikkelder verhaal dan gewone olieverf.
Vooral omdat je na een tijdje over bent gegaan om de watervermeengbare olieverf te vermengen met terpentine.
Ik weet dat dat kan, maar volgens mij is het of water of terpentine.
Daarnaast, als het wel kan, heeft het tot gevolg dat je een minder vette laag over een vettere laag heen zet want je verdunt de verf met terpentine wat meer schraalheid tot gevolg heeft.
Ik weet natuurlijk niet wat voor medium je hebt gebruikt en of dit geschikt is voor watervermengbare olieverf. (De druppelvorming klinkt als iets wat elkaar niet verdraagt).
Als dat wel het geval is geweest dan is de vraag hoeveel olie dit medium heeft bevat en of je dat in de daarop volgende nat over droog lagen hebt opgevoerd.
Brekende verflagen ontstaan namelijk bijna altijd doordat bovenliggende verflagen minder vet zijn dan de onderliggende lagen.
Als je de brekende laag los kunt werken, dan heb je best kans dat je met en flink vettere laag verf de boel blijvend kunt repareren.
Een verflaag die meer olie bevat dan de onderliggende laag, zal elastisch zijn en niet gemakkelijk los breken.

Een laatste mogelijkheid zou kunnen zijn geweest dat je verf niet goed meer was.
Als het losbreken alleen bij één kleur gebeurde dan zou dit natuurlijk de oorzaak kunnen zijn geweest. Je zou kunnen overwegen om een nieuwe tube te gebruiken.

Hoop dat je wat hebt aan mijn reactie. Zo niet vraag door!
Trudie Noordermeer 2 jaar geleden geplaatst
Hallo Alex,

Dank je wel voor je snelle reactie.

Ik heb zeker wat aan je antwoord.
Ik ben echter niet helemaal duidelijk geweest merk ik. Ik heb geen terpentine gebruikt om mijn verf te vermengen. De terpentine heb ik alleen gebruikt om verf of glacis(druppeltjes) weg te halen op het doek. Voor de rest heb ik de verf alleen lichtjes verdund met water wanneer ik met een kwast werkte. Met het plamuurmes opgebrachte verf is niet verdund.

Kan het zijn dat wanneer je terpentine gebruikt om een verflaag of glacislaag weg te halen dit doorwerkt op de laag die je er daarna overheen zet? Ik heb het heel voorzichtig gedaan met in terpentine gedoopte wattenstaafjes. Ik heb inderdaad ook een oudere tube gebruikt (zwarte verf). Hoe lang blijft een tube watervermengbare olieverf goed?

Ik wil zeker proberen de brekende laag los te werken. Deze is met een kwast (dus niet dik) opgezet. Hoe zou ik dat het beste kunnen doen?
Ik weet alleen niet of de klant die het schilderij gekocht heeft, dit aandurft. Als zij het niet aandurft, hoe kan ik zorgen dat de craqueleverf er niet afvalt? Toch maar vernissen met een spuitvernis?

Groetjes, Trudie
Alex Mooyman 2 jaar geleden geplaatst
Vernissen zal zeker helpen om de brokjes verf vast te houden, maar ik kan niet met zekerheid zeggen voor hoe lang. Gebruik in dat geval dan in ieder geval een slotvernis, die sluit de verf af van zuurstof, zodat het droogproces geremd wordt.

Prutsen aan een verkocht schilderij is echter altijd risicovol. Je zou ook eens met een restaurateur kunnen gaan praten.

Je zou je klant ook kunnen overtuigen om het zo te laten, zolang het niet veel erger wordt. Gecraqueleerde verf is tenslotte ook mooi.

als je de verf er af wil halen zou ik dat persoonlijk doen met een schraapmesje. Niet snijden dus, maar schrapen!

Maar wees voorzichtig hoor, weet waar je aan begint.
Trudie Noordermeer 2 jaar geleden geplaatst
Dank je wel Alex voor je reactie. Ik ga het eea overwegen/uitproberen. Je hoort later van me wat ik gedaan heb en het resultaat. Voor zover bedankt voor je hulp.

Groeten, Trudie
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 27 February 2020 om 18:43
Aantal lezers 21
Aantal reacties 5