Nat op nat en onderliggende laag

Laatste reactie 20/06/2019 12:24 door Rob
· Markeren als ongelezen
Ronald Boon 2 jaar geleden geplaatst
Heb wat probleempjes dat als ik nat op nat schilder met olieverf, dat je de onderliggende laag als het ware 'oppakt' en deze zich gaat mengen met wat je aan het schilderen bent. Dat wil ik dus niet.

Heb een blauwe lucht en daarop komt een witte wolk, die wil ik spierwit houden maar dat lukt niet want hij gaat mengen met het blauw. Wachten tot het blauw droog is gaat veel te lang duren.

Enige suggesties en tips...?
Alex Mooyman 2 jaar geleden geplaatst
Hoi Ronald,

dat is juist het effect dat we beogen met nat in nat schilderen.
Je zou dus in plaats daarvan nat in droog kunnen schilderen of plekken open laten waar je alles alleen wit wil hebben.
Je kunt ook pas het wit inschilderen nadat de nat in nat laag droog is.
Ronald Boon 2 jaar geleden geplaatst
Hoi Alex,

Ik heb in eerste instantie wel met acryl de lucht gedaan maar die dekte niet zo goed als olie en je kunt dan ook geen verloop krijgen in de lucht, want het droogt dan te snel. Wat zou je nog meer kunnen gebruiken voor nat in droog, voor een droge onderlaag?
Frans van Oostveen 2 jaar geleden geplaatst
Onderlaag schilderen met veel terpentine of een ander oplosmiddel, dan is het snel droog. Je kunt ook een waaierkwast nemen met pure verf, al of niet tevoren gemengd, en dan met één streek vanuit het blauw naar onbeschilderd. Vrijwel geen druk op de kwast zetten, dan sleep je de onderlaag niet mee.
Johan Vanhauwaert 2 jaar geleden geplaatst
Uiteraard is het eeuwenoude procedé nog altijd van toepassing; het procedé dat inhoudt dat men elke laag goed moet laten drogen vooraleer men er een volgende laag op schildert.
Het procedé volgens  Frans wordt zonder meer ook veel gebruikt en de onderlaag wordt hier aangemaakt met sterk verdunde olieverf en terpentijn. Het is mijn ervaring dat men de diepere opake kleuren niet eenvoudig kan bekomen en men meer beroep moet doen op dekkende pigmenten en niet op transparante of semi opake kleuren.
Beste vrienden, ik gebruik een derde techniek die niet zo gekend is maar waarmee ik prachtige resultaten bekom: De “Blockin underpaint” volgens Michael James Smith.
De ondergrond wordt volledig geschilderd met Winsor & Newton alkyd- verf. Deze verf is bij ons wat moeilijker te verkrijgen maar het loont zeker de moeite. De opzet is niet gebonden aan strikte lijnen maar meer aan kleurpartijen. Uiteraard moet in de onderschildering de accenten worden gelegd samen met de tekening. Deze verf droogt op 30 minuten en kan overschilderd worden met elke soort olieverf. Het mooie is dat de alkyd verf die in wezen een acrylderivaat is een verbinding aangaat met de olieverf die daarboven komt, ze vormen als het ware een azeotropisch mengsel. Men bekomt dan ook zeer gemakkelijk een opake en diepe kleur. Alkydverf werd trouwens niet voor niets uitgevonden.
Het verloop van kleuren in de luchtpartijen die Ronald Boon bedoeld door gebruikmaking van acrylverven is geen optie daar acrylverven enkel als opliggende lagen werken en geen interrelatie aangaan met onderliggende lagen of er zich mee verbinden. In feite is het juist daarvoor dat de alkydverf zijn toepassing heeft gevonden. Het is hierbij niet nodig om een verloop in de onderlaag te verzekeren maar enkel nuances te leggen. Met de toepassing van de olieverf kan men nadien de nuances zonder enig probleem bekomen. De droge alkydlaag vormt als het ware de voedingsbodem voor de olieverf.
Het uitsparen als procedé door Alex naar voor gebracht voor het schilderen van witte wolken in een blauwe of grijze lucht, aangevuld door het uitwaaieren met een droog waaierpenseel van Frans is een goed, steengoed procedé maar eerlijk is eerlijk het is als leek niet zo makkelijk te vatten wat men daarmee bedoelt en zelfs indien men dit toepast is de techniek weggelegd voor wat meer ervaren kunstenaars.
In deze optiek kan ik enkel meegeven hoe ik werk met de natte olieverflaag op de alkydlaag. Ik schilder met olieverf over de blauwe of grijze lucht en omrandt de plaatsen waar de witte wolken moeten komen; hierop  schilder ik met wit of lichtgrijs de wolkpartijene in met draaiende kwastbewegingen. Ik neem een DROOG waaierpenseel en werk met zeer licht strijkende bewegingen ( horizontaal en verticaal ) het blauwe of grijze van de lucht door naar het witte of lichtgrijze van de wolken. Men hoeft niet bang te zijn, als men licht strijkt en met vlugge bewegingen zal men de versmelting van blauw-wit-grijs-licht grijs goed in de hand kunnen houden. Voor het waaierpenseel gebruik ik een semi- stijf tot zachte waaier (eekhoornhaar). Pas daarna werk ik verder mijn hemel af met de volgende wolkpartij.
Om een idee te geven zal ik een eerste opzet tonen van de alkyd- onderschildering. Ik laat dan in fasen zien hoe ik de hemel verder opwerk.
Ik stuur drie opnames: Eén van de natuurfoto die ik trok van de plaats, één met aangepast wolkendek en één van de onderschildering in alkyd.
Wordt vervolgd.
Johan Vanhauwaert 2 jaar geleden geplaatst
Foto aangepast door een ander wolkendek te kiezen
Johan Vanhauwaert 2 jaar geleden geplaatst
Onderschildering fase 1
Ronald Boon 2 jaar geleden geplaatst
Mooi uitgelegd Johan, heel nuttig, mooie vloeiende luchtverlopen zijn inderdaad alleen te doen met olieverf. 
Johan Vanhauwaert 2 jaar geleden geplaatst
Onderschildering fase 2
Jos van der Venn 2 jaar geleden geplaatst
Beste Ronald, Mijn ervaring in luchtpartijen schilderen. Ik kijk eerst waar ik donkere en lichte partijen wil hebben. Schilder deze donkere en lichte vlakken bijna tegen elkaar aan. Met een zachte en droge borstel ga ik kleine draaiende bewegingen maken zodat deze kleuren in elkaar over vloeien, (Alles is heel dun opgezet) Daarna zou je de wolken toch redelijk licht kunnen afwerken.
Johan Vanhauwaert 2 jaar geleden geplaatst
"Het fotograferen van schilderijen"  is nagenoeg afgewerkt en ik zal het script aanbieden aan  Alex voor nazicht.  Veel litteratuur over dit onder onderwerp zal je niet vinden zelfs niet in gespecialisseerde fotomagazines.
Hieronder een schilderij (opzet zie hierboven) na calibratie met een Color Checker Passport van X Rite .
Ronald Boon 2 jaar geleden geplaatst
Ben benieuwd naar je artikel over schilderijen fotograferen. Ik heb geen echte camera, gewoon smartphone. Het is zo jammer, en lastig,  dat je een werk niet zo mooi kan vastleggen als de werkelijkheid. 
Johan Vanhauwaert 2 jaar geleden geplaatst
Beste Ronald,
je hoeft geen zware camera te hebben, wat ik beschrijf zijn enkel de ideale hulpmiddelen; Beschik je daar niet over dan weet je op zin minst hoe je fouten kunt omzeilen. Inderdaad het fotograferen van schilderijen is en blijft een zeer moeilijk fotografische opdracht. Van vier fotografen kreeg ik geen enkel antwoord. Eén Amerikaanse heeft geantwoord dat ze het zou nakijken. Ondertussen heb ik wel de moeite genomen om alles uit te zoeken, ik vermoed dat ik het voornaamste heb kunnen achterhalen.
Altijd bereid om jou te helpen indien ik dat kan. Beloofd.
Johan Vanhauwaert 2 jaar geleden geplaatst
Ik schreef twee verhandelingen  voor Schildervrienden:

- "Het Fotograferen van Schilderijen", in Word en PDF bestanden (20 paginas)
- "Panelen voorzien van een gesso- ondergrond", in Word en PDF bestanden (10 paginas)

Ik wacht op een reactie van Alex Mooyman om deze eventueel aan Schildervrienden ter beschikking te stellen. Het zijn uitgewerkte thema’s (soms nogal technisch), die ik zelf heb uitgetest.
Indien niet via Schildervrienden, wil ik ze wel iedereen toesturen die daar interesse voor heeft.
reactie op @johanvanhauwaert:
Ronald Boon Johan, hoor graag meer hierover van je onderzoek.
Heb nog wel dit kunnen vinden, dus probeer ik dat ook is bij een bewolkte dag buiten: http://paintingcloudskies.blogspot.nl/2015/07/photographing-your-work.html

2 jaar geleden

Beantwoorden

william stegink 2 jaar geleden geplaatst
ik schilder met olieverf bijna altijd alleen maar nat in nat.
met dit voorbeeld dat ik nu zie zou ik wit pakken en grijs er vanaf de onderkant er doorheen mengen en zachtjes met veegjes blenden dan kan je mooie effecten bereiken.
Frans van Oostveen 2 jaar geleden geplaatst
Johan, ik ben geïnteresseerd in fotograferen van schilderijen. Ik wil graag jouw verhandeling.
reactie op @fransvanoostveen:
william stegink dit schilderij heb ik al lang niet meer maar, als je de foto ergens voor wil gebruiken mag je dat doen van mij.
g

2 jaar geleden

Beantwoorden

john eringaard 1 jaar geleden geplaatst
vroeger gebruikte ik wel eens siccatief om de verf wat sneller te drogen.
misschien is dat een optie. alleen oppassen want de penseel zal sneller drogen.
Rob St@@rtjes 1 jaar geleden geplaatst
Ik zet zelf een dikke nogal droge onderlaag (Blauw) en ga dan met wat dunner enigszins dekkend
(wit) aan het mengen.....succes
Rob St@@rtjes 1 jaar geleden geplaatst
Luchten veel oefenen het blijft een probleeem
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 07 February 2018 om 16:27
Aantal lezers 116
Aantal reacties 21